Na kadrę wspierającą składa się zespół nauczycieli współorganizujących proces kształcenia i specjalistów pracujących nad zaspokojeniem specjalnych potrzeb uczniów.
Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia, pracujący w klasach integracyjnych, stwarzają uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak najlepsze warunki rozwoju:
- integrują uczniów niepełnosprawnych z ich zdrowymi rówieśnikami;
- tworzą w klasie atmosferę wzajemnej życzliwości, serdeczności, tolerancji, poszanowania dla drugiego człowieka;
- są odpowiedzialni za konstruowanie i realizację indywidualnych programów dydaktyczno-terapeutycznych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- prowadzą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów posiadających orzeczenia i opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- stosują w swojej pracy szereg metod i technik wspierania rozwoju dziecka: Metodą Dobrego Startu, kinezjologią edukacyjną P. Dennisona, metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, techniki relaksacyjne, techniki parateatralne;
- opracowują indywidualne karty pracy, pomoce dydaktyczne, teksty zindywidualizowanych sprawdzianów;
- indywidualnie pracują na lekcji z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- udzielają pomocy na lekcji nie tylko uczniom niepełnosprawnym, ale również wszystkim dzieciom potrzebującym wsparcia, aby dać im możliwość przeżycia sukcesu.
W szkole zatrudniona jest kadra specjalistów:pedagodzy specjalni, pedagog szkolny, psycholog, logopedzi, terapeuta metody Biofeedback, muzykoterapeuta, nauczyciele prowadzący gimnastykę korekcyjną, terapeuta integracji sensorycznej, socjoterapeuta.
Pedagodzy specjalni zajmują się
- rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb uczniów;
- prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- organizowaniem i prowadzeniem różnych form pomocy pedagogicznej.
Celem pracy pedagoga szkolnego jest uzupełnienie, pogłębienie i rozszerzenie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej prowadzonej przez nauczycieli. Pedagog szkolny:
- bierze udział w prowadzeniu profilaktyki wychowawczej,
- uczestniczy w realizacji zadań wychowawczych szkoły,
- udziela indywidualnej pomocy uczniom,
- organizuje opiekę wychowawczą nad uczniami w celu kompensowania braków środowiska rodzinnego,
- zajmuje się organizowaniem pomocy materialnej dla uczniów.
Psycholog podejmuje szereg działań profilaktyczno - wychowawczych:
- udziela porad i konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- organizuje grupę wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych;
- prowadzi zajęcia z dziećmi, przewidziane w programie profilaktyki;
- prowadzi badania diagnostyczne dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne;
- prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym.
Logopeda szkolny:
- przeprowadza ocenę budowy i sprawności narządów artykulacyjnych (warg, języka, podniebienia, żuchwy);
- diagnozuje i prowadzi korekcję wad wymowy;
- prowadzi terapię dzieci z opóźnionym rozwojem wymowy;
- prowadzi zajęcia terapeutyczne z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu;
- udziela konsultacji logopedycznych dla rodziców, dotyczących prawidłowości rozwoju mowy u dzieci.
Zajęcia z muzykoterapeutą przeznaczone są dla uczniów klas integracyjnych. Muzykoterapia wszechstronnie oddziaływuje na dziecko, poprawiając jego stan psychiczny i fizyczny. Muzykoterapeuta stosuje różnorodne formy ćwiczeń:
- śpiew i ćwiczenia głosowe,
- ruch z muzyką,
- grę na instrumentach,
- słuchanie i tworzenie muzyki,
- zabawy muzyczno - ruchowe, improwizacyjne z rekwizytami, także integracyjne,
- działalność plastyczną.
Nauczyciele prowadzący gimnastykę korekcyjną podczas zajęć:
- wyrabiają u dziecka nawyk prawidłowej postawy ciała;
- korygują istniejące zaburzenia statyki ciała;
- wyrównują niedobory ruchu u dzieci z odchyleniami w stanie zdrowia lub rozwoju.
Terapeuta integracji sensorycznej prowadzi terapię zwaną "naukową zabawą", która polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagi i czucia głębokiego).
Socjoterapeuta prowadzi socjoterapię, która jest formą pomocy psychologicznej adresowaną do dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania, zaburzeniami emocjonalnymi i innymi trudnymi zachowaniami. W procesie socjoterapeutycznym pożądane zmiany osiągane są poprzez doświadczanie przez uczestników sytuacji korekcyjnych i dzięki możliwości odreagowania emocjonalnego.
W szkole prowadzone są zajęcia terapeutyczne za pomocą nowoczesnych metod, opartych na pracy ze specjalistycznym sprzętem:
- metoda EEG Biofeedback, dzięki której zwiększamy skuteczność funkcjonowania umysłu, stosowana w przypadkach problemów szkolnych (dysleksja, gorsze wyniki w nauce), zaburzeń koncentracji uwagi, zaburzeń zachowania.
rabiają u dziec
|