Motto szkoły

"Nie zapomnij, szkoło, tej prawdy najprostszej, że dziecku trzeba miłości, miłości, miłości"

Kornel Makuszyńskii

Biblioteka szkolna - Gazetka
Spis treści
Biblioteka szkolna
Imprezy biblioteczne.
Lektury
Zajęcia biblioteczne
Cała Polska czyta dzieciom
Przydatne strony w sieci
Gazetka
Wszystkie strony

 

 

 

 

Gazetka dla Rodziców i Wychowawców

Książka Michaela Winterhoffa dla wielu rodziców, którzy realizują w praktyce, niezwykle popularną w ostatnich latach w wychowaniu, strategię stwarzania dziecku możliwości "niczym nieograniczonego i w pełni swobodnego rozwoju", może być szokująca, ale zarazem dająca wiele do myślenia. Pytaniem zasadniczym, jest to, czy w partnerskim traktowaniu naszych dzieci nie zapędziliśmy się czasem w, kolokwialnie mówiąc "kozi róg"? Wychowanie dzisiaj polega raczej na pozostawianiu dziecku nieograniczonej swobody w zachowaniu, przy jednoczesnym unikaniu przez rodziców z działań ograniczających czy korygujących, niż modelowaniu prawidłowych, społecznie pożądanych, zachowań u dzieci. Skutkiem takiego postępowania są zaburzone relacje nie tylko z rodzicami, ale i otoczeniem, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na prawidłowy rozwój psychiczny dziecka.

Autor stawia tezę, ze przyczyna większości problemów wychowawczych jest przepaść pomiędzy wiekiem biologicznym a stopniem dojrzałości emocjonalnej , która uniemożliwia harmonijny rozwój i funkcjonowanie dziecka, i sprawia, ze rozwój psychiczny dzisiejszych  nastolatków zatrzymał się na poziomie maksymalnie trzylatka, czyli fazie wczesnodziecięcej. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatruje on w niewłaściwych postawach dorosłych, które są niestety rozpowszechniane i utrwalane przez kolorowe czasopisma i programy typu "super niania". Te postawy to: partnerstwo, projekcja i symbioza.

W książce roi się od przykładów nagannych, wręcz "terrorystycznych" zachowań dzieci, których źródłem jest nieodpowiedzialna postawa rodziców. Widzimy, więc dzieci, które przy próbie nakłonienia ich do działania (np.odrabianie zadania, uczestnictwo w wybranych przez dziecko zajęciach dodatkowych itp.) biją rodziców i rzucają w nich różnymi przedmiotami, dzieci, które już w wieku przedszkolnym potrafią, w sposób perfekcyjny, manipulować rodzicami, dzieci w wieku szkolnym, które tkwiąc w fazie wczesnodziecięcego narcyzmu, kompletnie ignorują autorytet dorosłych, dzieci kompletnie niedopasowane do funkcjonowania w grupie rówieśniczej, z powodu braku konsekwencji ze strony rodziców, które przez swoje zachowanie nie mają szans na odniesienie sukcesu szkolnego.  

 A oto króciutki fragment książki - studium przypadku, który świetnie pokazuje na czym polega jeden z poważniejszych problemów dzisiejszych rodziców, a jest nim fałszywe interpretowanie zachowań dziecka: (relacja nauczycielki): "Stanęłam na korytarzu z koleżanka, chcemy o czymś pomówić. Jesteśmy w środku rozmowy, gdy nagle podchodzi do nas uczeń i wtrąca się bez pytania, przerywając nam w pół słowa. Mówię mu więc, że, jak widzi, nie mam teraz czasu. Chłopiec nie daje zbić się z tropu i w dalszym ciągu referuje swoją sprawę. Na moją ponowną prośbę, aby chwilę poczekał, pada odpowiedź: "A kiedy wreszcie skończycie" Teraz moja kolej. Chcę się zapytać o pracę domową. I właśnie tu stoję, a ty mi mówisz, że nie masz czasu. Mojej mamie tez się to nie spodoba". Zagadnięta przeze mnie matka odpowiada: "On po prostu chciałby wiedzieć jak najwięcej i wszystko od razu zrozumieć. Tak to jest z bystrymi i inteligentnymi dziećmi" czasami trochę się niecierpliwią".

W mojej ocenie chłopcu nie zostały wpojone podstawowe zasady dobrego wychowania. A zwalanie wszystkiego na inteligencję, świadczy jedynie o bezradności i zagubieniu rodzica. To moje osobiste zdanie. A Państwo co o tym myślicie?  

 

Dla wielu rodziców lektura tej książki będzie, jak przeglądanie się w krzywym zwierciadle. Daje wiele do myślenia i idzie całkowicie pod prąd teoriom mówiącym, iż stawianie wymagań i nakłanianie dzieci do przestrzegania, od dawna uznanych norm społecznych, jest ograniczaniem ich wolności i potencjalnych możliwości rozwoju.

Jako rodzice, często jesteśmy ślepo zapatrzeni w nasze pociechy, zawsze na ich korzyść interpretujemy zachowania, które są nie do zaakceptowania, a po latach zastanawiamy się, dlaczego - pomimo naszych usilnych starań - dziecko wyrosło na bezwzględnego i nie liczącego się z nikim i niczym dorosłego?

Tej książki nie można nie przeczytać, zapoznanie się z nią może uchronić wielu rodziców od wychowawczej katastrofy! 

 

 

 

 A.Kołakowski A.Pisula "Sposób na trudne dziecko"

GWP, Gdańsk 2011sposob-na-trudne-dziecko

 

Prowadząc warsztaty dla rodziców spotykałam się nieraz z ich zarzutami, pod adresem wydawców, że w księgarniach półki uginają się od  wszelkiego rodzaju poradników dla rodziców, ale są to w przeważającej większości tłumaczenia, a autorzy odnoszą się do realiów swojego kraju,  które nie zawsze odpowiadają temu, z czym spotykamy się u nas. Różnice dotyczą mentalności, kultury wychowania, modelu rodziny, czy trudnych  zachowań nastolatków (przykładowo: dzięki Bogu działalność gangów szkolnych, czy strzelaniny, ciągle są dla nas zjawiskiem obcym).

Brak odniesienia do polskich warunków sprawia, że wielu rodziców rezygnuje z sięgania po książki zagranicznych autorów. Tym rodzicom  możemy z czystym sumieniem polecić świetny poradnik napisany przez doświadczonych polskich psychologów, prowadzących warsztaty dla rodziców dzieci nadpobudliwych. Książka zawiera niezwykle przydatne dla rodziców narzędzie, jakim są różne techniki behawioralne, które mają służyć modyfikowaniu niepożądanych zachowań dzieci. Każda z technik została bardzo szczegółowo omówiona. Rodzice znajdą liczne podpowiedzi, w jaki sposób powinni się w konkretnej sytuacji zachować, co powiedzieć i jakiej reakcji dziecka oczekiwać, poznają podstawowe zasady, o których powinni pamiętać w relacjach ze swoimi dziećmi oraz przykłady ich zastosowania, a także niezwykle cenne - bo poparte doświadczeniami w pracy z rodzicami - wskazówki, co robić, by nie dochodziło do trudnych zachowań dzieci.

 

Książka A.Kołakowskiego i A.Pisuli to istna skarbnica pomysłów dla rodziców, jak skutecznie wychowywać dzieci. Z całą pewnością okaże się wielce pomocna w rozwiązywaniu codziennych problemów z naszymi pociechami, choć warto pamiętać, że bycie rodzicem oznacza coś więcej, niż zdobycie skutecznego narzędzia do modyfikowania zachowań dziecka. To również budowanie silnych wzajemnych więzi i wrażliwość na indywidualne potrzeby dziecka. Warto o tym pamiętać stosując proponowane w książce narzędzia.

Ewa Jurkiewicz

 

 

 

 

20 reguł wychowania dzieci 

  1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba z mojej strony.
  2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.
  3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz mi pomóc zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
  4. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą.
  5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
  6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
  7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
  8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że Cię nienawidzę. To nie Ty jesteś moim wrogiem, lecz Twoja miażdżąca przewaga!
  9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę.
  10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i robię się głuchy.
  11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
  12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dla tego nie zawsze się rozumiemy.
  13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
  14. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.
  15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienie, poszukam ich gdzie indziej.
  16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
  17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na Twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
  18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
  19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
  20. Nie bój się miłości. Nigdy!!!

 

 

Janusz Korczak 

 

 

Drogi Rodzicu i Wychowawco

 

 

"Czy chcesz, by Twoje dziecko było odważne i prawdomówne, otwarte i przyjazne wobec ludzi, by szanowało innych, wierzyło w siebie i umiało realizować własne marzenia? Czy chcesz wyposażyć je w kapitał na przyszłość, dzięki któremu będzie cieszyć się życiem i znajdzie siłę do pokonywania trudności?"

         Książka Doroty Law Nolte i Rachel Harris pt. "Dzieci patrzą na nas" podpowiada, jak to zrobić. Najważniejsza jest atmosfera rodzinnego domu i to, jak na co dzień zachowują się dorośli. Czy tego chcemy, czy nie - dzieci nieustannie nas obserwują. Ich uwaga jest stale skupiona na nas. Nawet nie tyle na tym, co rodzice każą im robić, ile na obserwacji ich zachowania. Poprzez tysiące pozornie nieistotnych, codziennych chwil dzieci uczą się wartości, postaw i oczekiwań względem życia. Zachowanie nas dorosłych staje się ich najważniejszą szkołą życia, więc to, w jaki sposób traktujemy dzieci i odnosimy się do siebie nawzajem  dzisiaj, ma decydujący wpływ na ich osobowość i umiejętność radzenia sobie w przyszłości, więc:

 

 

 

Jeśli dziecko jest często krytykowane, uczy się potępiać

Jeśli dziecko otacza wrogość, uczy się agresji wobec innych

Jeśli dziecko otacza lęk, staje się pełne obaw

Jeśli dziecko otacza litość, uczy się użalać nad sobą

Jeśli dziecko otaczają kpiny, staje się nieśmiałe

Jeśli dziecko żyje wśród zazdrości, uczy się być zawistne

Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się mieć poczucie winy

Jeśli dziecko jest zachęcane, uczy się wierzyć w siebie

Jeśli dziecko otacza tolerancja, uczy się cierpliwości

Jeśli dziecko jest chwalone, uczy się cenić innych

Jeśli dziecko otacza akceptacja, uczy się kochać

Jeśli dziecko otacza aprobata, uczy się lubić siebie

Jeśli dziecko jest doceniane, uczy się, że warto mieć własne cele

Jeśli chętnie dzielimy się tym, co mamy, z innymi, dziecko uczy się hojności

Jeśli dziecko otacza szczerość i uczciwość, uczy się prawdomówności

Jeśli dziecko otacza sprawiedliwość, uczy się właściwego postępowania

Jeśli dziecko otacza życzliwość i uprzejmość, uczy się szacunku dla innych

Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się pokładać wiarę w siebie i tych, którzy je otaczają

Jeśli dziecko otacza przychylność, uczy się, że świat to miejsce przyjazne

 

    Złota Lista Fundacji ABC Cała Polska Czyta Dzieciom

    Wiek 0 - 4 lat

    •  
      •  
        • Jan Brzechwa  Wiersze i bajki
        • Czesław Janczarski  Miś Uszatek
        • Astrid Lindgren  Lotta z ulicy Awanturników
        • Hanna Łochocka  O wróbelku Elemelku
        • Julian Tuwim  Wiersze dla dzieci

     

    Wiek 4 - 6 lat

    •  
      •  
        • Hans Christian Andersen  Brzydkie Kaczątko, Królowa Śniegu
        • Carlo Collodi  Pinokio
        • Astrid Lindgren  Pippi Pończoszanka
        • Astrid Lindgren  Pippi wchodzi na pokład
        • Astrid Lindgren  Pippi na południowym Pacyfiku
        • Alan A. Milne  Kubuś Puchatek
        • Alan A. Milne  Chatka Puchatka
        • Danuta Wawiłow  Wiersze - Wierszykarnia

     

    Wiek 6 - 8 lat

    •  
      •  
        • Hans Christian Andersen  Brzydkie Kaczątko, Królowa Śniegu
        • Marcin Brykczyński  Ni pies, ni wydra
        • Frances Hodgson Burnett  Mała Księżniczka
        • Tove Jansson  Kometa nad Doliną Muminków
        • Tove Jansson  W Dolinie Muminków
        • Tove Jansson  Lato Muminków
        • Tove Jansson  Zima Muminków
        • Tove Jansson  Opowiadania z Doliny Muminków
        • Tove Jansson  Tatuś Muminka i morze
        • Tove Jansson  Pamiętniki Tatusia Muminków
        • Tove Jansson  Dolina Muminków w listopadzie
        • Tove Jansson  Małe trolle i duża powódź
        • Astrid Lindgren  Dzieci z Bullerbyn
        • Anne-Cath. Westly  Sekret taty i ciężarówka

     

     

    Wiek 8 - 10 lat

    •  
      •  
        • Frances Hodgson Burnett  Tajemniczy ogród
        • Astrid Lindgren  Bracia Lwie Serce
        • Kornel Makuszyński  Szatan z siódmej klasy
        • Lucy M. Montgomery  Ania z Zielonego Wzgórza

     

    Wiek 10 - 12 lat

    •  
      •  
        • Astrid Lindgren  Ronja córka zbójnika
        • Ferenc Molnar  Chłopcy z Placu Broni
        • Jerzy Niemczuk  Opowieść pod strasznym tytułem
        • Sempe, Goscinny  seria o Mikołajku

    biblioteka-grafika2
                                      odejdź na dłużej od monitora,

                                      bo w bibliotece na Ciebie czeka
                              książka - prawdziwy przyjaciel człowieka!