Motto szkoły
"Nie zapomnij, szkoło, tej prawdy najprostszej, że dziecku trzeba miłości, miłości, miłości"
Kornel Makuszyńskii
Biblioteka szkolna |
Zrób sobie przerwę od telewizora,
Biblioteka szkolna powstała wraz z utworzeniem Szkoły Podstawowej Nr 11 w Białymstoku przy ul. Poleskiej 27. Pierwszy wpis do księgi inwentarzowej dotyczy książki J. Barteckiego "O nową organizację procesu nauczania" z roku 1980.
Nauczyciele bibliotekarze, oprócz tradycyjnej pracy biblioteczno-technicznej, prowadzą szereg zajęć dydaktyczno-wychowawczych (realizując program wychowawczo-profilaktyczny szkoły), zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. Organizują konkursy, przygotowują gazetki, wystawki, kiermasze, loterie fantowe, uczestniczą w różnorodnych akcjach i imprezach szkolnych. Współpracują z nauczycielami i rodzicami uczniów, bibliotekami z innych szkół i Biblioteką Publiczną przy ul. Ciepłej 15. Regulamin biblioteki
Godziny pracy biblioteki: Poniedziałek 800 : 1400 Wtorek 800 : 1400 Środa dzień bez wypożyczeń Czwartek 800 : 1400 Piątek 800 : 1400
Czytelnia
Czytelnia to sala z 18 miejscami czytelniczymi, 4 komputerami z dostępem do Internetu, bogatym księgozbiorem podręcznym i czasopismami. Tu znajduje się literatura fachowa dla nauczycieli i rodziców (metodyczna, pedagogiczna i psychologiczna). W czytelni, w ciszy i w spokoju, można odrobić pracę domową i przygotować się do lekcji, korzystając z albumów, czasopism, wydawnictw informacyjnych (słowników i encyklopedii), książkowych i multimedialnych.
Regulamin czytelni
Regulamin szkolnego centrum informacyjnego
Godziny pracy czytelni:
Poniedziałek 800 : 1400 Wtorek 800 : 1400 Środa 800 : 1400 Czwartek 800 : 1400 Piątek 800 : 1400
Zbiory W naszej bibliotece znajdziecie wiele interesujących książek z literatury pięknej i popularnonaukowej. Czytelnikom oferujemy:
PASOWANIE NA CZYTELNIKA
7. BIAŁOSTOCKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM 7. Białostocki Tydzień Czytania Dzieciom w naszej szkole już za nami. W tym roku przebiegał on pod znakiem miłości do Ojczyzny. Wszystkie działania i spotkania z Gośćmi wpisały się w 100. rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Akcja rozpoczęła się 5. czerwca 2018r. uroczystą Inauguracją w Operze i Filharmonii Podlaskiej, w której wzięła udział delegacja złożona z uczniów klasy IV c i IV b. Przygotowania do obchodów BTCD trwały już wcześniej. Biblioteka została przystrojona w białe i czerwone balony oraz polskie chorągiewki. Bibliotekarze zadbali o wystawę złożoną z książek o tematyce patriotycznej oraz gazetkę ścienną pod hasłem: "Jeszcze Polska nie zginęła/ kiedy my żyjemy/ W 100 - lecie Niepodległej", na której przedstawiono wielkich Polaków. Wszystkie spotkania czytelnicze odbywały się w bibliotece. W dniach 6 - 8 czerwca odwiedzili nas goście: p. Monika Andrulewicz - dziennikarka z TVP Białystok, p. Tomasz Maleta - redaktor z "Kuriera Porannego" oraz p. Krystyna Chocian - mama i babcia naszych absolwentów - autorka tomiku: "Wiersze i poematy patriotyczne". W spotkaniach wzięły udział klasy: III a, IV a i VII b wraz z wychowawcami. Ponadto w zerówce i w klasach: I b i I c odbyły się zajęcia czytelnicze "O symbolach narodowych" z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej "Kocham Polskę". Ogłoszono także konkurs plastyczny na wykonanie plakatu dla klas IV - VII na temat: "Wielcy polscy pisarze i poeci i ich dzieła". Na zakończenie akcji zorganizowano wystawę tych plakatów przed biblioteką. 7. BTCD był wspaniałym świętem książki i czytelników. W tym roku popularyzował patriotyzm wśród dzieci i był pięknym przygotowaniem do 100. rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ Już po raz drugi w naszej szkole odbył się Tydzień Edukacji Globalnej, tym razem pod hasłem: Cele zrównoważonego rozwoju. Przyszłość świata zależy od nas! W dniach 20 - 24 listopada b. r. biblioteka szkolna uświadamiała uczniom problemy współczesnego świata. Zaczęło się od ogłoszenia Poczty Życzliwego Słowa, która rok temu okazała się prawdziwym hitem. Przez cały tydzień uczniowie i nauczyciele mogli pisać listy, które miały być doręczone do adresatów w piątek. W klasach ogłoszono też dwa konkursy: plastyczny - dla klas 0 - III (pod hasłem: Co mogę zrobić, by świat był lepszy?) oraz literacki - dla klas IV - VII (na tematy do wyboru: Przyszłość świata zależy od nas! oraz: Niezwykła historia o tym, jak uratowałem Ziemię..) Otwarto także wystawę książek podróżniczych i przygodowych dotyczących krajów rozwijających się. Kilkakrotnie biblioteka zamieniła się w salę kinową. W klasach siódmych wyemitowano film: Home SOS Ziemia, zaś maluchy: klasa I c, zerówka oraz dzieci ze świetlicy obejrzały krótki film o tematyce ekologicznej: Rady na odpady. W obu przypadkach odbyła się dyskusja na temat pokazanych na ekranie problemów. Klasa I c uczestniczyła też w lekcji bibliotecznej na temat trudnych warunków życia dzieci w Bangladeszu w oparciu o lekturę książki: Dominiki Kulczyk Efekt domina. Czas spędzony w bibliotece był świetnie wykorzystany. Uczniowie wzbogacili się o wiedzę społeczną, geograficzną, ekologiczną, a przede wszystkim rozwinęli swoją wrażliwość na problemy innych, doceniając swoje dobre warunki życia. Nader miłym zakończeniem Tygodnia Edukacji Globalnej okazało się rozwiązanie Poczty Życzliwego Słowa. Uczennice przebrane w strój listonoszy w piątkowy poranek aż do godzin popołudniowych roznosiły listy z życzliwym przesłaniem niemal dla każdego. Obdarowani byli wszyscy i bardzo uśmiechnięci! Wydaje się, że taka akcja, w której bezinteresownie można przekazać drugiemu coś miłego jest bardzo wszystkim potrzebna! Całą akcję uwieczniono na zdjęciach, do obejrzenia których serdecznie zapraszamy!
PASOWANIE NA CZYTELNIKA 2017 r. Jak co roku klasy pierwsze zostały przyjęte w poczet braci czytelniczej. Uroczystość odbyła się 30 listopada i 1 grudnia b. r. w szkolnej bibliotece. W tych dniach biblioteka zamieniła się w burzliwe morze, na którego falach unosił się piracki statek. Tę iście teatralną scenografię wykonali nauczyciele bibliotekarze przy dużym udziale uczniów klasy V b. Część artystyczną przed pasowaniem stanowił krótki, ale barwny spektakl pt. Piraci na Książkolandii w wykonaniu uczniów klasy IV e przygotowany przez panią Asię Zarzecką przy współudziale innych nauczycieli bibliotekarzy. Uczniowie klas pierwszych z zaciekawieniem przyglądali się piratom, odgadywali postacie ze znanych bajek i słuchali wesołych piosenek z elementami choreografii wykonanych przez ich starszych kolegów. Uwagę milusińskich przykuła drewniana skrzynia - rekwizyt w przedstawieniu - pochodząca z 1930 roku (!), a należąca do pamiątek rodzinnych jednej z pań bibliotekarek. Po obejrzeniu przedstawienia nastąpił uroczysty moment przyrzeczenia oraz pasowanie poszczególnych uczniów na czytelników. Na koniec wręczono klasom dyplom przyjęcia do braci czytelniczej. Wychowawczynie klas były bardzo z tego dumne. Ponadto dzieci dodatkowo nagrodzono cukierkami! 1 grudnia świąteczne spotkanie zaszczyciły swą obecnością także Panie Dyrektor! Na końcu każdego spotkania oraz w trakcie przedstawienia i całej uroczystości zrobiono pamiątkowe zdjęcia. Zapraszamy do ich obejrzenia.
DNI PAPIESKIE W BIBLIOTECE W tym roku Dzień Papieski uczciła także biblioteka szkolna i pracujący w niej bibliotekarze! W październiku 2017 r. zorganizowano cykl lekcji o naszym wielkim Rodaku - Papieżu świętym Janie Pawle II właśnie w szkolnej bibliotece. W zajęciach uczestniczyły klasy: I a, I b, I c, IV f, VII d, III b, a nawet szkolna zerówka. Dzieci dowiedziały się o dzieciństwie Lolka, jego zamiłowaniach do sportu i teatru oraz zdolnościach aktorskich i pisarskich. Mogły poznać jego środowisko rodzinne i trudne wejście w dorosłość w czasie II wojny światowej, a także budzenie się powołania do kapłaństwa. Wreszcie zapoznały się z misyjnym zacięciem naszego Papieża, jego podróżami po całym świecie i ciekawostkami z tych pielgrzymek (św. Jan Paweł II 29 razy okrążył kulę ziemską!). Wysłuchały papieskiego orędzia z Japonii, w którym Papież apelował o pokój na świecie. Wszystkie te informacje pochodziły z dziecięcych książek o Papieżu (m.in. autorstwa Joanny Krzyżanek), które zostały zaprezentowane naszym milusińskim, a pochodziły z prywatnego księgozbioru prowadzącej. Lekcja nie byłaby w pełni "papieska", gdyby nie odśpiewano na niej "Barki". Ponadto dzieci mogły wysłuchać innych piosenek (m. in. z muzyką Piotra Rubika) mówiących o Papieżu. Lekcje urozmaicono metodą dramy i odgrywaniem scenek, w tym: z pacynkami. Na lekcji o podróżach nie mogło zabraknąć oczywiście globusa i mapy. Uczniowie naprawdę wiele się dowiedzieli, i to nie tylko o życiu i działalności Papieża - Polaka, ale także z historii, geografii, a nawet... astronomii! Swoją wiedzę mogli sprawdzić podczas quizu o życiu i podróżach Jana Pawła II, który zorganizowano na zakończenie cyklu zajęć. Emocji było co niemiara! Dzieci wychodziły z biblioteki szczęśliwe i obdarowane cukierkami! Największą satysfakcją prowadzącej zajęcia jest jednak to, że mali czytelnicy coraz częściej dopytują się o książki o Papieżu. Miłe chwile spędzone w bibliotece uwieczniono na zdjęciach. Zapraszamy do ich obejrzenia.
BAJKOWE SPOTKANIA Z JEDENASTKĄ Do harmonogramu imprez szkolnych już na trwałe weszły "Bajkowe spotkania z Jedenastką". W roku szkolnym 2016/2017 odbyły się one 15 - 17 lutego 2017 r., a organizatorkami ich były jak zwykle panie z biblioteki oraz panie z oddziału przedszkolnego naszej szkoły. Do organizacji włączył się także zespół powołany przez dyrekcję oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego. Główne spotkanie odbyło się w sali teatralnej przy udziale pań dyrektor. Panie z biblioteki wraz z uczennicami z klasy VI c pokazały niezwykle pouczający spektakl "O Czerwony Kapturku śmieciarzu". Przedszkolaki z Przedszkoli Samorządowych Nr: 42, 8 i 26 wraz ze swoimi paniami siedziały jak zaczarowane, śledząc losy niesfornego Kapturka. Gra aktorska dziewcząt była ogromnie sugestywna, całości dopełniały przemyślane kostiumy i barwna scenografia. Po przedstawieniu przeczytano fragmenty książki o jelonku Bambi oraz przedstawiono informacje o konkursie plastycznym dla przybyłych milusińskich. Następnie dzieci podzielono na dwie grupy: jedna zwiedzała szkołę, a druga bawiła się w sali zabaw, a potem role zmieniono. Przedszkolaki wyszły ze szkoły uśmiechnięte, każda grupa obdarowana kompletem książek o Koziołku Matołku. Jest duża szansa, że po wakacjach przynajmniej część z nich zostanie uczniami naszej szkoły. Akcję uwieczniono na zdjęciach. Zapraszamy do obejrzenia.
TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ w SP 11
14.11 - 18.11. 2016 #Razem dla Pokoju!
W tym roku po raz pierwszy w naszej szkole obchodziliśmy Tydzień Edukacji Globalnej. W dniach 14.11 - 18.11. 2016 byliśmy bliżej globalnych problemów świata niż zwykle. Swą edukacyjną podróż rozpoczęliśmy od obejrzenia wystawki książek podróżniczo - przygodowych dotyczących Afryki i krajów rozwijających się, którą można jeszcze zobaczyć w bibliotece. Od wtorku 15.11 do piątku 18.11 klasy IV - VI tworzyły na godzinach wychowawczych piękne plakaty do głównego tegorocznego hasła: "# Razem dla Pokoju!", a w klasach I - III czytano opowiadanie dotyczące tolerancji pt. "Niebieska Niedźwiedzica". Młodsze dzieci, po wysłuchaniu opowiadań, wykonywały prace plastyczne do tekstu i rozmawiały z wychowawcami na temat inności i tolerancji. W środę 16.11. obchodziliśmy Dzień Egzotycznej Biblioteki, tego dnia biblioteka zamieniła się w egzotyczną krainę smaków i zapachów. Każdy, kto nas odwiedził i napisał pomysł, co może zrobić dla pokoju na świecie, mógł spróbować egzotycznych owoców i dowiedzieć się z jakich krajów one pochodzą. Wspólnie wykonaliśmy też duży plakat pt. Planeta Pokoju! W czwartek 17.11. każdy, kto chciał sprawić komuś przyjemność miłym i życzliwym słowem, mógł wysłać wiadomość specjalną Pocztą Życzliwego Słowa, która znajdowała się w bibliotece. Następnego dnia wszystkie listy doręczono do adresatów dzięki szkolnym listonoszom J W piątek 18.11. podsumowaliśmy Tydzień Edukacji Globalnej wystawką plakatów #Razem dla Pokoju!, odbyły się również lekcje biblioteczne dotyczące dyskryminowania praw kobiet do edukacji w niektórych krajach, na podstawie książki R. Piątkowskiej "Która to Malala?"
W naszej szkole gościliśmy także wolontariuszkę. Pani Alicja Trzaska opowiadała uczniom klas piątych o swoim pobycie w Ameryce Południowej, podczas którego pracowała jako wolontariuszka w domu dziecka w Boliwii. Przybliżyła także ideę wolontariatu oraz zwróciła uwagę na fakt, że każdy z nas może i powinien pomagać innym, słabszym, potrzebującym.
Pasowanie na czytelnika Jak co roku, w dniach 23,24,25 listopada odbyło się uroczyste Pasowanie Pierwszaków na Czytelnika. Na uroczystość tę przybyli uczniowie klas pierwszych wraz ze swoimi paniami, a na pasowanie klasy I a zaproszono także panie dyrektor. Biblioteka została pięknie przystrojona kolorowymi balonami. Spotkanie uświetniono wesołym przedstawieniem o bajkowych bohaterach książek w wykonaniu uczniów klasy IV b. Najważniejszą częścią programu było uroczyste przyrzeczenie oraz akt pasowania na czytelnika dokonany przez uczennicę - "książkę" lub Panią Dyrektor - Katarzynę Jemioło - Rabiegę. Nasze pierwszaki stały się pełnoprawnymi czytelnikami. Serdecznie gratulujemy i zapraszamy do naszej biblioteki! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
DZIEŃ MISIA Światowy Dzień Pluszowego Misia to sympatyczne święto, które przypada w dniu 25 listopada. W tym roku biblioteka szkolna obchodziła je bardzo honorowo! Już kilka dni wcześniej biblioteka zapełniła się misiami przyniesionymi przez dzieci. Na "misiowy bal" zaproszono "zerówkę" z paniami wychowawczyniami. Milusińscy przynieśli swoje pluszaki. Panie bibliotekarki przygotowały ciekawy program: przedstawiły historię pluszowego misia, czytały fragmenty o najbardziej znanych: Misiu Uszatku i Kubusiu Puchatku oraz rozruszały dzieci zabawami muzycznymi. Przedszkolaki mogły się zapoznać z bogatą wystawką książek i czasopism dotyczących tego tematu. Na zakończenie w nagrodę otrzymały małe "conieco" - herbatniki oblane pysznym miodem. Wesołe miny, z jakimi wychodziły dzieci z biblioteki świadczyły o tym, że zajęcia się podobały. Było przecież zabawnie, "misiowo" a do tego zdrowo! Dzieci i panie mają "apetyt" na taką zabawę za rok! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
Otwarcie nowej biblioteki szkolnej Wreszcie dokonaliśmy niemożliwego!! - Dnia 6 kwietnia 2016 roku nasza nowa, pięknie wyremontowana biblioteka przeżywała swoje wielkie święto. Po długich miesiącach ciężkiej pracy - malowania ścian, wynoszenia i ponownego wnoszenia księgozbioru i mozolnej jego selekcji - drzwi biblioteki znów otworzyły się szeroko dla swoich czytelników. Uroczystej inauguracji nowej biblioteki towarzyszył szereg atrakcji: na początku pani Dyrektor Bożena Chodyniecka dokonała symbolicznego przecięcia wstęgi, na ręce pani bibliotekarki złożyła też piękny książkowy podarunek. Następnie udano się do czytelni, gdzie przy słodkim poczęstunku obejrzano prezentację multimedialną pt. Nowa biblioteka - nowe możliwości, która przedstawiała kolejne etapy metamorfozy naszej biblioteki oraz działania bibliotekarzy. Mniej więcej od godz. 11.00 przez cały dzień tłumnie odwiedzali nas nasi czytelnicy, którzy bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach przygotowanych na tę okazję: największą popularnością cieszyły się literackie losy ze słodką niespodzianką, podczas których dzieci musiały wykazać się znajomością literatury dla dzieci i młodzieży, znajomością przysłów oraz pomysłowością. Dzieci bardzo chętnie wykonywały też plakat promujący czytelnictwo pt. Z książką w świat wyobraźni, a także tworzyły wspólną mini książkę pt. Czytać każdy może... Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się także wystawa nowości wydawniczych zakupionych w ramach projektu Książki naszych marzeń, jak również wystawa fotografii z czasów dawnej biblioteki pt. Tacy byliśmy jeszcze wczoraj... Cała akcja przebiegała w atmosferze radości i życzliwości. Otrzymaliśmy mnóstwo ciepłych, pięknych życzeń w postaci laurek dla nowej biblioteki oraz wiele miłych słów i uśmiechu, za co ogromnie dziękujemy!! Wszystkim naszym czytelnikom, rodzicom, nauczycielom i pracownikom szkoły życzymy, by każdy kolejny dzień zbliżał nas do siebie jeszcze bardziej, by łączyła nas miłość do książek.
Pasowanie na czytelnika Wyjątkowo późno, bo dopiero w kwietniu - z racji na przedłużający się remont biblioteki - odbyło się pasowanie klas pierwszych na czytelnika. Dzieci wraz z wychowawcami zgromadziły się w pięknie udekorowanej nowej bibliotece w dniach 14 i 18 kwietnia. Podczas uroczystości można było obejrzeć wystawę nowo zakupionych książek z rządowego projektu "Książki naszych marzeń", które później dzieci wyjątkowo chętnie wypożyczały. Pierwszaki z wielkim zaciekawieniem obejrzały też spektakl przygotowany przez uczniów klas: V b, II b i III b pt. Bajka o smutnym królestwie. Było dużo muzyki, śpiewu i latających balonów. Następnie dzieci uroczyście powtórzyły za panią Asią z biblioteki tekst ślubowania małego czytelnika - świadkami tego wydarzenia były: pani dyrektor Bożena Chodyniecka oraz obie panie wicedyrektor Danuta Mieleszko i Katarzyna Jemioło - Rabiega. Punktem kulminacyjnym było pasowanie książką każdego dziecka przez panią Kasię i z tą chwilą pierwszaki zamieniały się w damę i rycerza książki. Wszyscy byli ogromnie przejęci! Na zakończenie świeżo upieczeni czytelnicy obiecali Książce, że będą ją szanować, przestrzegać zasad korzystania z niej i często po nią sięgać. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia klasy pierwsze otrzymały wiosenne dyplomy oraz wykonano grupowe fotografie. Zapraszamy do naszej galerii zdjęć
Odwiedzamy Bibliotekę Publiczną W dniach 20.04 (środa) oraz 25.04 (poniedziałek) pracownicy naszej biblioteki zorganizowali dla wszystkich klas czwartych wyjście do Biblioteki Publicznej przy ul. Ciepłej w ramach projektu edukacyjnego promującego czytelnictwo pt. Czytam - wiem, rozumiem, potrafię. Kierownik Biblioteki Publicznej pani Katarzyna Węcławska zaprosiła nas na bardzo interesującą lekcję poświęconą serii książek M. Widmark i H. Willis "Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai". Na wstępie pani Kasia przywitała wszystkich bardzo serdecznie i opowiedziała krótko o zbiorach biblioteki oraz zasadach korzystania z nich. Następnie przeczytała fragmenty bardzo ciekawej książki: "Tajemnica biblioteki" z serii "Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai" zachęcając jednocześnie do jej wypożyczania i poznawania dalszych losów bohaterów. Uczniowie klas czwartych mieli tego dnia niepowtarzalną okazję poczuć się jak prawdziwi detektywi, gdyż kolejnym zadaniem było poszukiwanie w całej bibliotece postawionych w nieodpowiednich miejscach książek. Najpierw poszczególne grupy musiały odnaleźć ukryte wskazówki z wykorzystaniem katalogu kartkowego i popisać się szybkością oraz orientacją w bibliotecznej przestrzeni. Zabawy i radości było wiele, dzieci bawiły się świetnie a na zakończenie chętne osoby wypożyczyły książki. Bardzo dziękujemy pani Kasi za tą ciekawą lekcję i już nie możemy się doczekać następnego spotkania
Białostocki Tydzień Czytania Dzieciom Mamy już za sobą hucznie w naszej szkole obchodzony 4 Białostocki Tydzień Czytania Dzieciom (1 - 10 czerwca 2015 r.). Zaczął się on od uroczystej inauguracji w Operze i Filharmonii Podlaskiej 1 czerwca, na który udała się reprezentacja szkoły składająca się z klasy VI b i czterech dziewcząt z klasy II a wraz z nauczycielkami z biblioteki. W ramach prowadzonej akcji odwiedzili nas wspaniali goście, którzy czytali najmłodszym oraz opowiadali o swoich ulubionych książkach, a byli to: pani doktor Anna Jakubowska z Okręgowej Izby Lekarskiej, pan Piotr Dziakowski - dziennikarz z TV BIAŁYSTOK oraz babcia jednej z uczennic klasy I e - pani Mira Sawczuk. Ponadto niektórzy nauczyciele włączyli się do akcji czytania dzieciom podczas pierwszych 10 minut lekcji. Byli to m.in. : pani Anna Kaliszewska, pani Danuta Fiedorczuk, pani Agata Horodeńska. Serdecznie tym nauczycielom dziękujemy! Prace plastyczne powstałe z inspiracji czytanych książek mogliśmy oglądać przy wejściu do biblioteki. Wykonali je: Urszula Chocian (kl. VI a); Magda Wierzchucka, Martyna Zdrodowska, Oliwia Mlenko, Weronika Smoleńska (kl. IV b); Damian Zabłocki, Weronika Kopańko, Iza Żdanuk, Łukasz Ostrowski, Urszula Ciereszyńska (kl. V b), Jakub Stasiewicz (kl.V a), Oliwia Wróblewska (kl. VI e), Emilia Lebiedzińska (kl. II a), Michał Zajkowski, Wiktoria Karabowicz, Karolina Zdrodowska, Zachary Czech (kl. II b). Za udział w akcji tym uczniom dziękujemy! W bibliotece szkolnej od początku BTCD niemal do końca roku szkolnego można było oglądać wystawę składającą się z ulubionych książek wraz ze zdjęciami z lat dziecięcych naszych nauczycieli. Wystawiona była też seria wydawnicza, ciesząca się dużym zainteresowaniem: CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM. Na zakończenie tygodnia wystawiono spektakl "W romantycznym świecie Montgomery" oparty na fragmentach prozy autorki "Ani z Zielonego Wzgórza" w wykonaniu uczniów klasy VI b. Premiera tego widowiska odbyła się 12 grudnia 2014 r. z okazji 140 rocznicy urodzin Lucy Maud Montgomery. Teraz powtórzono je trzykrotnie przed uczniami naszej szkoły (od zerówki po klasy szóste), nauczycielami, dyrekcją i przedstawicielami rodziców. Spektakl przygotowała pani Katarzyna Barszcz przy współudziale, w jego warstwie scenograficznej, dźwiękowej i organizacyjnej: pani Joanny Krawczuk - Skowrońskiej, pana Piotra Szerszunowicza, pani Katarzyny Podbielskiej i pani Bożeny Kamieńskiej. Wydarzenie to było świętem biblioteki szkolnej promującym książki i czytelnictwo. Do zobaczenia za rok!!! Książki czytajmy jednak na co dzień.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
-= Powrót do strony głównej =-
Lektury Klasa I
H. Łochocka, Księżyc nad Warszawą. M. Konopnicka, Na jagody. M. Kownacka, Plastusiowy pamiętnik. M. Jaworczakowa, Jacek, Wacek i Pankracek. A. Bahdaj, Pilot i ja. M. Konopnicka, Co słonko widziało? D. Wawiłow, Wierszykarnia. E. Szelburg - Zarembina, Najmilsi. J. Tuwim, Wiersze dla dzieci. J. Papuzińska, Nasza mama czarodziejka. J. Porazińska, Psotki i śmieszki. J. Duszyńska, Cudaczek wyśmiewaczek. J. Grafowski, Czarna owieczka. H. Januszewska, Kopciuszek. W. Bełza, Kto ty jesteś? Polak mały! Cz. Janczarski, Jak Wojtek został strażakiem. J. Brzechwa, Brzechwa dzieciom.
Lektury Klasa II
H. Ch. Andersen, Dziecię elfów. A. i Cz. Centkiewiczowie, Zaczarowana zagroda. G. Knutsson, Przygody Filonka Bezogonka. J. Grabowski, Puc, Bursztyn i goście. I. Kryłow, Bajki dla dzieci. A. A. Milne, Kubuś Puchatek. A. A. Milne. Chatka Puchatka. H. Lifting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta. M. Kruger, Karolcia. E. Szelburg-Zarembina, Idzie niebo ciemną nocą. J. Porazińska, Szewczyk Dratewka. S. Michałkow, Nie płacz, koziołku. Ch. Perrault, Bajki.
Lektury Klasa III
Cz. Centkiewicz, Anaruk, chłopiec z Grenlandii. W. Chotomska, Dzieci pana Astronoma. H. Ch. Andersen, Baśnie. H. Kostyrko, Klechdy domowe. Podania i legendy polskie. M. Kownacka, Kukuryku na ręczniku. M. Kownacka, Kajtkowe przygody. K. Makuszyński, Awantura o Basię. A. Lindgren, Dzieci z Bullerbyn. R. Pisarski, O psie, który jeździł koleją. J. Ratajczak, Ziarenka maku. S. Wortman, U złotego źródła. Baśnie polskie. M. Jaworczakowa, Oto jest Kasia.
Lektury Klasa IV
Lektura obowiązkowa 1. 1. Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa 2. Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania {komiks} 3. René Goscinny, Jean - Jasques Sempé, Mikołajek {wybór opowiadań} 4. Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz {opisy} 5. Joanna Olech, Dynastia Miziołków 6. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego 7. Wybrane podania i legendy polskie 8. Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym : Charles Perrault , Kopciuszek, Kot w butach, Sinobrody 9. Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce 10. Jeanne Marie Leprince de Beaumont, Piękna i Bestia 11. Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.
Lektura uzupełniająca 1. Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy 2. Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść 3. Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy 4. Maria Kownacka, Zofia Malicka, Dzieci z Leszczynowej Górki 5. Selma Lagerlöf, Cudowna podróż 6. Sat-Okh, Biały mustang 7. Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
Lektury Klasa V
Lektura obowiązkowa 1. Clive Staples Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa 2. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwyczaje i obyczaje) 3. Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni 4. Bolesław Prus, Katarynka 5. Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny 6. Seweryna Szmaglewska, Czarne Stopy 7. Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce 8. Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne 9. Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.
Lektura uzupełniająca 1. Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów 2. Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo 3. Karol May, Winnetou 4. Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść 5. Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa 6. Bolesław Prus, Kamizelka 7. Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant 8. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera 9. Wybór innych tekstów kultury.
Lektury Klasa VI
Lektura obowiązkowa 1. Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika 2. Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi 3. Ignacy Krasicki, wybrane bajki 4. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego) 5. John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem 6. Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy 7. Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.
Lektura uzupełniająca 1. Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie 2. Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli 3. Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów 4. Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty) 5. Kornel Makuszyński - wybrana powieść 6. Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza 7. Alfred Szklarski, wybrana powieść 8. Katarzyna Zychla, Dziewczynka tańcząca z wiatrem 9. Wybór innych tekstów kultury.
Lektury Klasa VII
Lektura obowiązkowa 1. Charles Dickens, Opowieść wigilijna 2. Aleksander Fredro, Zemsta 3. Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII 4. Ignacy Krasicki, Żona modna 5. Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, Pan Tadeusz (historia Polski) 6. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik 7. Stefan Żeromski, Siłaczka 8. Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.
Lektura uzupełniająca 1. Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna 2. Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze 3. Helena Keller, Widzieć przez trzy dni 4. Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów 5. Beata Obertyńska, Z domu niewoli (fragmenty) 6. Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy 7. Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty) 8. Wybór innych tekstów kultury.
Lektury Klasa VIII Lektura obowiązkowa 1. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec 2. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz 3. Juliusz Słowacki, Balladyna 4. Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę 5. Stefan Żeromski, Syzyfowe prace 6. Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.
Lektura uzupełniająca 1. Bogdan Bartnikowski, Dzieciństwo w pasiakach 2. Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty) 3. Suzanne Collins, Igrzyska śmierci 4. Arkady Fiedler, Dywizjon 303 5. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość (fragmenty) 6. Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 ? 5 IV 1945 (fragmenty) 7. Nela Mała Reporterka, Nela na kole podbiegunowym 8. E.-E. Schmitt, Oskar i pani Róża 9. Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.
Zajęcia biblioteczne:
Klub Przyjaciół Książki Od kilku lat z aktywem bibliotecznym, do którego należą m.in. niektórzy łącznicy, tworzymy Klub Przyjaciół Książki. Ma on na celu rozwijanie zainteresowań i umiejętności uczniów, rozbudzanie czytelnictwa oraz pozyskanie jak największej grupy młodzieży do prac na rzecz propagowania czytelnictwa, włączenie jej w reklamę biblioteki na terenie szkoły, a także środowiska lokalnego.
Zadaniem sekcji plastycznej jest wykonanie oprawy plastycznej i scenografii do imprez bibliotecznych, przedstawień, wystaw itp. Sekcja reklamy książki i biblioteki przygotowuje przedstawienia dla uczniów klas pierwszych z okazji pasowania, poleca koleżankom i kolegom ciekawe książki, zapoznaje z nowościami.
Bajkowe spotkania w zerówce
Jest to cykl spotkań literacko - plastycznych przeznaczonych dla uczniów oddziału "0". Czytamy bajki, baśnie i wiersze różnych autorów. Dzieci słuchają także bajek muzycznych, rozwiązują zagadki i rebusy, grają w gry integrujące grupę. Po wysłuchaniu czytanych utworów dzieci wykonują prace plastyczne, które na koniec cyklu spotkań zbierane są do wielkiego albumu "Bajkowych spotkań", udostępnianego następnie do oglądania w bibliotece szkolnej. Dobra książka, którą możemy czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym, buduje pomost między pokoleniami.
Cała Polska czyta dzieciom Drodzy Rodzice! Zapewne słyszeliście o kampanii "Cała Polska czyta dzieciom". Celem tej akcji medialnej jest zachęcenie dorosłych do czytania książek wspólnie z dziećmi. Biblioteka szkolna włączyła się do niej sześć lat temu. Pragnę również Państwa zachęcić do wspólnego czytania. Razem z pociechami odkrywajmy piękno literatury dziecięcej. Dzieci uwielbiają, gdy im się głośno czyta. Codzienne czytanie rozwija język dziecka, jego wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, uczy umiejętności słuchania i mówienia, zaspakaja wszystkie jego potrzeby emocjonalne - psychiczne, umysłowe i moralne. Jest drogą do zdobywania wiedzy i doświadczenia. W naszej bibliotece cykl spotkań "Cała Polska czyta dzieciom" odbywa się w różne dni tygodnia i obejmuje dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej. Czytamy poezje polskich autorów, bajki, baśnie i legendy różnych narodów.
Złota Lista Fundacji ABC Cała Polska Czyta Dzieciom
Wiek 0 - 4 lat
Wiek 4 - 6 lat
Wiek 6 - 8 lat
Wiek 8 - 10 lat
Wiek 10 - 12 lat
Wiek 14+
Przydatne strony WWW:
Dla dzieci i młodzieży: dzieci.wp.pl - serwis dla dzieci, zawierający gry, zabawy edukacyjne, opowiadania, bajki, ciekawostki, komiksy, multimedia, kartki elektroniczne
Edukacja: szkoła.net - rozbudowany serwis edukacyjny, adresowany do uczących się i do nauczycieli, wszystko co dotyczy szkoły Encyklopedie i słowniki: encyklopedia.wp.pl - internetowa encyklopedia PWN Dla rodziców: dzieci.org.pl - serwis w dużej mierze poświęcony dzieciom niepełnosprawnym Dla nauczycieli: biblioteka.edu.pl - serwis biblioteczny Programu INTERKL@SA
Awans zawodowy
awans.net - serwis oświatowy dla nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie w ramach awansu zawodowego, baza publikacji nauczycielskich i porady związane z awansem
Biblioteki w Białymstoku Książnica Podlaska
Wybrane biblioteki w Polsce
Biblioteka Narodowa
Gazetka dla Rodziców i Wychowawców Książka Michaela Winterhoffa dla wielu rodziców, którzy realizują w praktyce, niezwykle Autor stawia tezę, ze przyczyna większości problemów wychowawczych jest przepaść pomiędzy wiekiem biologicznym a stopniem dojrzałości emocjonalnej , która uniemożliwia harmonijny rozwój i funkcjonowanie dziecka, i sprawia, ze rozwój psychiczny dzisiejszych nastolatków zatrzymał się na poziomie maksymalnie trzylatka, czyli fazie wczesnodziecięcej. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatruje on w niewłaściwych postawach dorosłych, które są niestety rozpowszechniane i utrwalane przez kolorowe czasopisma i programy typu "super niania". Te postawy to: partnerstwo, projekcja i symbioza. W książce roi się od przykładów nagannych, wręcz "terrorystycznych" zachowań dzieci, których źródłem jest nieodpowiedzialna postawa rodziców. Widzimy, więc dzieci, które przy próbie nakłonienia ich do działania (np.odrabianie zadania, uczestnictwo w wybranych przez dziecko zajęciach dodatkowych itp.) biją rodziców i rzucają w nich różnymi przedmiotami, dzieci, które już w wieku przedszkolnym potrafią, w sposób perfekcyjny, manipulować rodzicami, dzieci w wieku szkolnym, które tkwiąc w fazie wczesnodziecięcego narcyzmu, kompletnie ignorują autorytet dorosłych, dzieci kompletnie niedopasowane do funkcjonowania w grupie rówieśniczej, z powodu braku konsekwencji ze strony rodziców, które przez swoje zachowanie nie mają szans na odniesienie sukcesu szkolnego. A oto króciutki fragment książki - studium przypadku, który świetnie pokazuje na czym polega jeden z poważniejszych problemów dzisiejszych rodziców, a jest nim fałszywe interpretowanie zachowań dziecka: (relacja nauczycielki): "Stanęłam na korytarzu z koleżanka, chcemy o czymś pomówić. Jesteśmy w środku rozmowy, gdy nagle podchodzi do nas uczeń i wtrąca się bez pytania, przerywając nam w pół słowa. Mówię mu więc, że, jak widzi, nie mam teraz czasu. Chłopiec nie daje zbić się z tropu i w dalszym ciągu referuje swoją sprawę. Na moją ponowną prośbę, aby chwilę poczekał, pada odpowiedź: "A kiedy wreszcie skończycie" Teraz moja kolej. Chcę się zapytać o pracę domową. I właśnie tu stoję, a ty mi mówisz, że nie masz czasu. Mojej mamie tez się to nie spodoba". Zagadnięta przeze mnie matka odpowiada: "On po prostu chciałby wiedzieć jak najwięcej i wszystko od razu zrozumieć. Tak to jest z bystrymi i inteligentnymi dziećmi" czasami trochę się niecierpliwią". W mojej ocenie chłopcu nie zostały wpojone podstawowe zasady dobrego wychowania. A zwalanie wszystkiego na inteligencję, świadczy jedynie o bezradności i zagubieniu rodzica. To moje osobiste zdanie. A Państwo co o tym myślicie?
Dla wielu rodziców lektura tej książki będzie, jak przeglądanie się w krzywym zwierciadle. Daje wiele do myślenia i idzie całkowicie pod prąd teoriom mówiącym, iż stawianie wymagań i nakłanianie dzieci do przestrzegania, od dawna uznanych norm społecznych, jest ograniczaniem ich wolności i potencjalnych możliwości rozwoju. Jako rodzice, często jesteśmy ślepo zapatrzeni w nasze pociechy, zawsze na ich korzyść interpretujemy zachowania, które są nie do zaakceptowania, a po latach zastanawiamy się, dlaczego - pomimo naszych usilnych starań - dziecko wyrosło na bezwzględnego i nie liczącego się z nikim i niczym dorosłego? Tej książki nie można nie przeczytać, zapoznanie się z nią może uchronić wielu rodziców od wychowawczej katastrofy!
A.Kołakowski A.Pisula "Sposób na trudne dziecko"
Prowadząc warsztaty dla rodziców spotykałam się nieraz z ich zarzutami, pod adresem wydawców, że w księgarniach półki uginają się od wszelkiego rodzaju poradników dla rodziców, ale są to w przeważającej większości tłumaczenia, a autorzy odnoszą się do realiów swojego kraju, które nie zawsze odpowiadają temu, z czym spotykamy się u nas. Różnice dotyczą mentalności, kultury wychowania, modelu rodziny, czy trudnych zachowań nastolatków (przykładowo: dzięki Bogu działalność gangów szkolnych, czy strzelaniny, ciągle są dla nas zjawiskiem obcym). Brak odniesienia do polskich warunków sprawia, że wielu rodziców rezygnuje z sięgania po książki zagranicznych autorów. Tym rodzicom możemy z czystym sumieniem polecić świetny poradnik napisany przez doświadczonych polskich psychologów, prowadzących warsztaty dla rodziców dzieci nadpobudliwych. Książka zawiera niezwykle przydatne dla rodziców narzędzie, jakim są różne techniki behawioralne, które mają służyć modyfikowaniu niepożądanych zachowań dzieci. Każda z technik została bardzo szczegółowo omówiona. Rodzice znajdą liczne podpowiedzi, w jaki sposób powinni się w konkretnej sytuacji zachować, co powiedzieć i jakiej reakcji dziecka oczekiwać, poznają podstawowe zasady, o których powinni pamiętać w relacjach ze swoimi dziećmi oraz przykłady ich zastosowania, a także niezwykle cenne - bo poparte doświadczeniami w pracy z rodzicami - wskazówki, co robić, by nie dochodziło do trudnych zachowań dzieci.
Książka A.Kołakowskiego i A.Pisuli to istna skarbnica pomysłów dla rodziców, jak skutecznie wychowywać dzieci. Z całą pewnością okaże się wielce pomocna w rozwiązywaniu codziennych problemów z naszymi pociechami, choć warto pamiętać, że bycie rodzicem oznacza coś więcej, niż zdobycie skutecznego narzędzia do modyfikowania zachowań dziecka. To również budowanie silnych wzajemnych więzi i wrażliwość na indywidualne potrzeby dziecka. Warto o tym pamiętać stosując proponowane w książce narzędzia. Ewa Jurkiewicz
20 reguł wychowania dzieci
Janusz Korczak
Drogi Rodzicu i Wychowawco
"Czy chcesz, by Twoje dziecko było odważne i prawdomówne, otwarte i przyjazne wobec ludzi, by szanowało innych, wierzyło w siebie i umiało realizować własne marzenia? Czy chcesz wyposażyć je w kapitał na przyszłość, dzięki któremu będzie cieszyć się życiem i znajdzie siłę do pokonywania trudności?" Książka Doroty Law Nolte i Rachel Harris pt. "Dzieci patrzą na nas" podpowiada, jak to zrobić. Najważniejsza jest atmosfera rodzinnego domu i to, jak na co dzień zachowują się dorośli. Czy tego chcemy, czy nie - dzieci nieustannie nas obserwują. Ich uwaga jest stale skupiona na nas. Nawet nie tyle na tym, co rodzice każą im robić, ile na obserwacji ich zachowania. Poprzez tysiące pozornie nieistotnych, codziennych chwil dzieci uczą się wartości, postaw i oczekiwań względem życia. Zachowanie nas dorosłych staje się ich najważniejszą szkołą życia, więc to, w jaki sposób traktujemy dzieci i odnosimy się do siebie nawzajem dzisiaj, ma decydujący wpływ na ich osobowość i umiejętność radzenia sobie w przyszłości, więc:
Jeśli dziecko jest często krytykowane, uczy się potępiać Jeśli dziecko otacza wrogość, uczy się agresji wobec innych Jeśli dziecko otacza lęk, staje się pełne obaw Jeśli dziecko otacza litość, uczy się użalać nad sobą Jeśli dziecko otaczają kpiny, staje się nieśmiałe Jeśli dziecko żyje wśród zazdrości, uczy się być zawistne Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się mieć poczucie winy Jeśli dziecko jest zachęcane, uczy się wierzyć w siebie Jeśli dziecko otacza tolerancja, uczy się cierpliwości Jeśli dziecko jest chwalone, uczy się cenić innych Jeśli dziecko otacza akceptacja, uczy się kochać Jeśli dziecko otacza aprobata, uczy się lubić siebie Jeśli dziecko jest doceniane, uczy się, że warto mieć własne cele Jeśli chętnie dzielimy się tym, co mamy, z innymi, dziecko uczy się hojności Jeśli dziecko otacza szczerość i uczciwość, uczy się prawdomówności Jeśli dziecko otacza sprawiedliwość, uczy się właściwego postępowania Jeśli dziecko otacza życzliwość i uprzejmość, uczy się szacunku dla innych Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się pokładać wiarę w siebie i tych, którzy je otaczają Jeśli dziecko otacza przychylność, uczy się, że świat to miejsce przyjazne
Złota Lista Fundacji ABC Cała Polska Czyta Dzieciom
Wiek 4 - 6 lat
Wiek 6 - 8 lat
Wiek 8 - 10 lat
Wiek 10 - 12 lat
|