I. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Art. 71b pkt 2a Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r nr 256, poz. 2572), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r.w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z dnia 12 lutego 2009 r.).
II. Dla kogo organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania?
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest dla dzieci o nieprawidłowym rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Wczesne wspomaganie organizowane jest dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami.
- Szkoła może odmówić przyjęcia dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania w przypadku, gdy placówka nie będzie miała możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
III. Jaki jest cel i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Celem wczesnego wspomagania jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Zadania wczesnego wspomagania:
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu terapeutycznego,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i rodzinie.
IV. Jakie są zasady przyjęcia dziecka na zajęciach wczesnego wspomagania?
Rodzice składają u Dyrektora szkoły wniosek/podanie o zorganizowanie zajęć oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka, wydaną przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną. Zajęcia prowadzone są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
V. Kto wchodzi w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka :
- Dyrektor szkoły powołuje Zespół specjalistów pracujących z danym dzieckiem. W skład zespołu wchodzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka:
pedagog specjalny: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
- logopeda,
- surdologopeda,
- psycholog,
- terapeuta pedagogiczny.
VI. Jak wyglądają zajęcia?
- metody i treści zajęć dobierane są indywidualnie,
- terapeuta pracuje z dzieckiem indywidualnie /na zajęciach obecny może być rodzic, gdy tego wymaga terapia/,
- cele programu realizowane są w różnych miejscach np.: przy stoliku, na podłodze,
- praca terapeutów omawiana jest z rodzicami,
- uwzględniane są preferencje dziecka, jego zainteresowań oraz ulubione formy aktywności,
VII. Jakie metody stosowane są w ramach zajęć wczesnego wspomagania?
- Metoda Dobrego Startu,
- Metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- metody wspomagające porozumiewanie się,
- behawioralne metody edukacji,
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- terapia zajęciowa,
- terapia zabawą,
- Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P.E.Denisona,
- programy multimedialne,
- inne w zależności od potrzeb dziecka.
Zadania realizowane w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w naszej placówce polegają na stymulowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej, których celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych, porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki w szkole. Niewątpliwym atutem udziału dziecka w zajęciach wczesnego wspomagania w naszej szkole jest fakt, iż po ukończeniu etapu przedszkolnego może ono kontynuować naukę w naszej placówce, która posiada bogatą ofertę edukacyjną i terapeutyczną służącą dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Koordynator Wczesnego Wspomagania pedagog specjalny - Bożena E.Wasilewska
-= Powrót do strony głównej =-
|